7. MUNTENIA CENTRALĂ
(BAZINUL INFERIOR AL DÂMBOVIȚEI)
[p. 116]
7.3. Aspectul cultural Străulești
Secvența
de cronologie relativă Soldat Ghivan Ciurel-serie 1 (B.1A) Ciurel serie 2
(B.2A) este destul de clară printre puținele lucruri clare, de altfel§. Cum se încadrează această secvență pe cronologia
absolută, fie și la o manieră schematică, de scenariu cronologic (ceea ce
vrea să spună că cifrele absolute pe care le-am folosi au un sens orientativ)? Chiar dacă nici finalul
secvenței nu este o problemă rezolvată, începutul este chiar dificil. Suntem în
fața paradoxului că ceramica de la Soldat Ghivan are dimensiuni compatibile cu
primele situri de la Dulceanca, forme mai frumoase - și ele analoage cu
Dulceanca IV sau II (pe care nimeni nu le-a nominalizat vreodată că ar conține
inserturi slave) -, dar o statistică a tehnicilor de modelare net inferioară,
semnificând într-o schemă abstractă a decăderii culturii materiale de la
Dunărea de Jos o perioadă ulterioară. Schema e schemă, și evident nu
aplicabilă tale-quale, din moment ce
Soldat Ghivan are unele caracteristici superioare față de Dulceanca I, dar alte
caracteristici sunt inferioare. Această simplă constatare ne pune în situația
de a enunța existența unui specific
regional (care ar justifica chiar dezgroparea conceptului cultural Ciurel acum în altă prezentare!).
Problema este că din puzderia de situri bucureștene, doar două se pretează unor
analize serioase și cât de cât complete; dintre acestea, nici unul nu prezintă
un aspect cultural incipient, analog măcar de departe cu Ipotești sau Gropșani,
așa încât nu ne putem reprezenta începuturile
acestei culturi în centrul Munteniei, de unde și incapacitatea de a face
corelații clare între arealul vest-muntean și central-muntean. Avem în schimb
dovada existenței unui orizont târziu, atât în vest, cât și în est (fapte încă
neanalizate aici), suficient de similare, ceea ce ne ajută în mai mare măsură
să ne reprezentăm finalul evoluției acestei culturi.
Dacă
celelalte situri din centrul Munteniei nu ne vor ajuta foarte mult în
cunoașterea ceramicii epocii loturile publicate fiind numeric mult sub
standardele minime de prelucrare putem spera măcar să obținem un set de
informații complementare, din diverse domenii, care să ne dea măcar indicii
despre caracteristicile globale ale culturii materiale în această regiune, iar,
cu puțin noroc, chiar să ne lumineze asupra loturilor ceramice mari pe care le
putem studia.
aspectul Străulești, comentariu la:
MAI DEPARTE Alte așezări bucureștene
§ Chiar și cele mai clare lucruri cu putință
pot face surprize neplăcute, așa cum vom vedea într-un capitol viitor, unde se
va demonstra (cel puțin aparent) că lucrurile stau altfel, cu această secvență.