7. MUNTENIA CENTRALĂ (BAZINUL INFERIOR AL DÂMBOVIȚEI)

[p. 116]

7.3. Aspectul cultural Străulești

            Secvența de cronologie relativă Soldat Ghivan – Ciurel-serie 1 (B.1A) – Ciurel – serie 2 (B.2A) este destul de clar㠖 printre puținele lucruri clare, de altfel§. Cum se încadrează această secvență pe cronologia absolută, fie și la o manieră schematică, de “scenariu cronologic” (ceea ce vrea să spună că cifrele absolute pe care le-am folosi au un sens orientativ)? Chiar dacă nici finalul secvenței nu este o problemă rezolvată, începutul este chiar dificil. Suntem în fața paradoxului că ceramica de la Soldat Ghivan are dimensiuni compatibile cu primele situri de la Dulceanca, forme mai frumoase - și ele analoage cu Dulceanca IV sau II (pe care nimeni nu le-a nominalizat vreodată că ar conține inserturi slave) -, dar o statistică a tehnicilor de modelare net inferioară, semnificând – într-o schemă abstractă a decăderii culturii materiale de la Dunărea de Jos – o perioadă ulterioară. Schema e schemă, și evident nu aplicabilă tale-quale, din moment ce Soldat Ghivan are unele caracteristici superioare față de Dulceanca I, dar alte caracteristici sunt inferioare. Această simplă constatare ne pune în situația de a enunța existența unui specific regional (care ar justifica chiar dezgroparea conceptului cultural Ciurel – acum în altă prezentare!). Problema este că din puzderia de situri bucureștene, doar două se pretează unor analize serioase și cât de cât complete; dintre acestea, nici unul nu prezintă un aspect cultural incipient, analog măcar de departe cu Ipotești sau Gropșani, așa încât nu ne putem reprezenta începuturile acestei culturi în centrul Munteniei, de unde și incapacitatea de a face corelații clare între arealul vest-muntean și central-muntean. Avem în schimb dovada existenței unui orizont târziu, atât în vest, cât și în est (fapte încă neanalizate aici), suficient de similare, ceea ce ne ajută în mai mare măsură să ne reprezentăm finalul evoluției acestei culturi.

            Dacă celelalte situri din centrul Munteniei nu ne vor ajuta foarte mult în cunoașterea ceramicii epocii – loturile publicate fiind numeric mult sub standardele minime de prelucrare – putem spera măcar să obținem un set de informații complementare, din diverse domenii, care să ne dea măcar indicii despre caracteristicile globale ale culturii materiale în această regiune, iar, cu puțin noroc, chiar să ne lumineze asupra loturilor ceramice mari pe care le putem studia.

 

ÎNAPOI LA CUPRINS VOLUM I

ÎNAPOI LA INDEX

aspectul Străulești, comentariu la:

- Cățelu Nou

- Străulești-Măicănești

- Străulești-Lunca

- concluzii

MAI DEPARTE  –  Alte așezări bucureștene



§  Chiar și cele mai „clare” lucruri cu putință pot face surprize neplăcute, așa cum vom vedea într-un capitol viitor, unde se va demonstra (cel puțin aparent) că lucrurile stau altfel, cu această secvență.